marți, 25 noiembrie 2008

Reguli elementare pentru un fotograf amator

PROASTA INCADRARE

Personaje prea mici in raport cu decorul sau, cu alte cuvinte, fotoportret cu ditamai copacul si prietenii de marimea frunzei…
# Cum sa eviti? Fie utilizand un teleobiectiv care iti apropie subiectul semnificativ, fie marind unghiul apropiindu-te de cel fotografiat cam la 2-3 metri (picioarele incadrate la baza fotografiei).

DECOLORAT

Polaroidul folosit intr-o zi magnifica (cer albastru, soare puternic).
# Cum sa eviti? Polaroidul se utilizeaza intotdeauna cu flash (pentru a surprinde culorile), in lumina medie (nici prea intuneric, nici prea multa lumina), in caz contrar fotografia este compromisa, deoarece asa e gandita compozitia chimica a peliculei. Iar ceea ce ai fotografiat poate servi cel mult pentru un efect retro (vechime).

CONTRE-JOUR

Fotografie surprinsa din interior (umbra), cu personaje aflate afara (in plin soare).
# Cum sa eviti? Sursa de lumina trebuie sa fie intotdeauna situata in spatele fotografului, cu exceptia cazurilor in care se urmareste obtinerea unui efect artistic de ambianta. In acest caz se raporteaza la soare (lumina in fata = subiect negru) si se pune un pic de „fill-in" (atingere de flash, programabila pe majoritatea aparatelor automate), pentru a aduce un plus de claritate personajelor (conserva si efectul de voalare).

PREA INTUNECATE

Fotografii de grup surprinse in plina noapte.
# Cum sa eviti? In primul rand abtine-te sa faci fotografii (la ora cand oamenii de regula dorm) cand te afli intr-un loc prea intunecat unde blitul nu poate inlocui lipsa soarelui, ori intr-o camera prost luminata. Niciodata, in astfel de conditii, nu te departa la mai mult de 2 metri de subiect si in nici un caz cu o pelicula prea sensibila (400/800 ASA). Cu un focalizator automat blitul permite un portret sau o fotografie de cuplu in plan american (3/4, adica de la genunchi in sus), dar in nici un caz o fotografie de grup.

LUMINI SI UMBRE

Fotografii pline de soare, dar amicii tai - bine bronzati - au o fata pamantie de s-ar zice ca vin de la inmormantare si au ceva din mutra raposatului.
# Cum sa eviti? Nu e bine sa faci fotografii intre miezul zilei si orele 17.00 in plin soare. Atunci cand luminozitatea este puternica, umbrele sunt inevitabile in apropierea unor obiecte de culoare deschisa care se transforma in reflector (perete alb, draperii stralucitoare, podele lustruite).


CADRU MISCAT

Of, ce situatie neplacuta… Mai ales ca era un moment atat de artistic si plin de savoare. Luminozitate slaba (pe seara) si pe reglaj automat, cu timp de expunere prea mare.
# Cum sa eviti? Pentru personaje prea euforice si in miscare foloseste un timp de expunere de minimum 1/125 sau o pelicula de sensibilitate marita - 400/800 ASA. Daca vrei sa obtii intentionat un astfel de efect (ambianta de cinema, reportaj), focalizeaza asupra personajului principal (barmanul care se pregateste sa faca un Marguerita si miscarea „imprimata" de el).

CUM SA FACI O FOTOGRAFIE BUNICICA
# Apropie-te de subiect (personajele prea mici sunt o eroare frecventa, dovezi gasesti in orice albume de familie); variaza incadrarea - inclusiv planuri in picioare, plan american (taiat la talie), diverse portrete

# Cere amicilor pe care-i pozezi sa surada (aminteste-le de o gafa comuna); o fotografie haioasa nu e niciodata complet lipsita de valoare

# Nu apasa declansatorul inainte de a gandi putin (cadraj, atmosfera, compozitia decorului); scoate din cadru elementele nepotrivite (scrumiera de pe masa, sosetele de sub pat); aranjeaza-ti subiectii, dar aminteste-ti ca uneori poti sa declansezi blitul si fara a-i atentiona (pentru mai multa naturalete).

# Alege pelicula cea mai potrivita contextului in care te afli: daca afara este foarte frumos - 200 ASA; dupa ora 14.00, chiar daca e vara - 400 ASA.

# Nu ezita sa faci si cadraje verticale, in care sa prinzi cerul si peisajul din jur; uita-te putin si la ceea ce este in spatele personajului (lada de gunoi, un maidanez etc).

# Daca este posibil, lipeste-te cu spatele de un perete sau de un copac si opreste-ti respiratia atunci cand faci fotografia (eviti astfel instabilitatea trunchiului si a mainilor, deci miscarea cadrului).

# O data cadrajul terminat, declanseaza rapid (in caz contrar zambetele placute se vor prelungi in rictusuri false, privirile vor fi fixe, te vei trezi ca cineva tocmai trece prin fata aparatului tau)

Photobucket


2 comentarii:

Ana spunea...

evident! comentariul dvs este un repros sau o recomandare?:))sau poate doar o constatare?

3.14Photo spunea...

niste sfaturi foarte bune, pe viitor am sa tin cont de ele

anaphotosblog - View my most interesting photos on Flickriver
jurnalulanei - View my most interesting photos on Flickriver